Käykö rakennusliima veneerakennukseen?


Liimapatruunan ja -pistoolin käyttö voisi olla kätevää veneenrakennuksessa. Liima menisi kerralla sinne mihin on tarkoitus - vähemmän suttaamista.

Niin kutsutut "rakennusliimat" näyttäisivät mahdollistavan tämän. Tavallisesti rakennusliimojen luvataan olevan erittäin vahvoja, vedenpitäviä, ulkokäyttöön sopivia ja ainakin jossain määrin liuottimia kestäviä.

Huomaa kuitenkin yksi tärkeä seikka!
Polyuretaanimassat eivät kestä pellavaöljyä, eivätkä muitakaan öljyjä ja liuottimia muuten kuin hetkellisesti. Älä missään tapauksessa käytä polyuretaanimassaa veneessä, jonka aiot pellavaöljykyllästää. Polyuretaanimassa tulee liukenemaan pellavaöljyyn, ja muuttuu löysäksi velliksi.

Ohessa pieni puolitieteellinen testi muutamien rakennusliimojen venekelpoisuuden selvittämiseksi.

Liimaa ensin kaksi 12 mm havuvanerin palaa yhteen. Liimatun pinnan ala on noin 5 cm x 5 cm.

Anna liiman kuivua viikko kuivassa lämpimässä paikassa.

Kuivuttuaan viikon rakennusliima on tavallisesti niin vahvaa, että tarvittaisiin höyryveturi irrottamaan vaneripalat toisistaan.

Kuivumisen jälkeen kahden päivän liotus kraanavedessä.

Jos pystyn käsin vetämään vaneripalt irti toisistaan on liima selvästi kelvotonta venekäyttöön.

Tässä liimattu alue on ollutkin kooltaan vain pari senttiä kanttiinsa, mutta niin tai näin, liima on pettänyt.

On myös selvää miten liima on pettänyt: se on yksinkertaisesti kuoriutunut irti märästä puupinnasta.

Jos liima läpäisi "helpon liotuksen" altistetaan se Dave Gerrin kirjassaan "The Elements of Boat Strength" kuvaamalle keittotestille.

Ensin näytekappaleita keitetään neljä tuntia. Sitten kuivataan 20 tuntia 60 asteen lämmössä. Keitetään uudestaan neljä tuntia. Annetaan jäähtyä keittovedessään. Ja sitten on totuuden hetki.

Liimaa voi Gerrin mukaan kutsua vedenpitäväksi vasta, jos se läpäisee tämän testin.

Tässä keittotesti on tehty näin:

  • Neljän tunnin keitto illalla ennen saunaa.
  • Kuivatus saunan jälkilämmössä seuraavaan iltaan.
  • Uusi keittorupeama.
  • Jäähdytys keittiön pöydällä seuraavaan iltaan.
  • Ja sitten vaan kiskomaan vanerinpaloja irti toisistaan.

Tämän testin tieteellisyys ei tietysti täytä väitöskirjatyön vaatimuksia, mutta testin tulokset ovat siitä huolimatta selvät.

Tuloksia liimamerkeittäin

Liima Liotustesti Keittotesti
Biltema rakennusliima Petti -
Casco SuperSet 3879 Kesti (Kesti)
Kiilto Masa Petti -
PL 400 Petti -
SikaBond 500 Petti -
SikaBond T2 Petti -
SikaFlex 11FC Kesti Kesti
SikaFlex 292 Kesti Kesti
Wurth liima/tiivistemassa Petti* -*
Rotabond 2000 Kesti* Kesti*
Tremflex HS Kesti* Kesti*
Muita vertailuliimoja
B3-liimat Petti -
Biltema Quick Epoxy Kesti Kesti
Lidl epoksiliima Kesti* Kesti*
West System 105 Kesti* Kesti*

Tähdellä (*) merkityt testit ovat Veli-Matti Dahlgrenin tekemiä.

Kaikki liimat jotka pettivät liotustestissä käyttäytyivät samalla tavalla. Liima kuoriutui irti märästä puusta. Ja hyvin helposti. Liotustestissä pettäneillä liimoilla ei ole mitään asiaa puun liimaamiseen veneolosuhteissa.

Testin läpäisseistä liimoista SikaFlex 292 On erityisesti tarkoitettu venekäyttöön. Casco SuperSet ja SikaFlex 11FC ovat yleisrakennusliimoja. Biltema Quick Epoxy on samanlainen liima kuin ehkä paremmin tunnettu Araldite Rapid.

Vanerinäytteet keittotestin jälkeen. Vasemmalta oikealle: Casco SuperSet, SikaFlex 292, Quick Epoxy.

Casco SuperSet läpäisi testin juuri ja juuri. Vanerikappaleet oli vaikea repiä irti toisistaan, mutta liimasauma petti pääasiassa liiman ja puun väliltä, joskin jonkin verran puutakin repeytyi mukana.

Puu murtui selvästi ennnen kuin SikaFlex 292. Puuhun jääneen liiman saattoi kylläkin raapia irti puusta kynsin.

Puu murtui myös Quick Epoxyllä liimatussa testikappaleessa. Liima oli pehmennyt aika lailla, epoksiliima ei kestä korkeita lämpötiloja kovin hyvin.

SikaFlex 11FC keittotestin jälkeen. Tämä liima oli positiivinen yllätys. Halvempi kuin SikaFlex 292 tai Casco SuperSet, kuitenkin vaikein repiä auki keittotestin jälkeen. SikaFlex 11FC on ainoa, jonka liitosta en saanut rikottua paljain käsin. Putkipihtien jäljet näkyvät vasemmassa vanerikappaleessa.

Rotabond 2000 keittotestin jälkeen.

Rotabond, jota ei edes tietääkseni ole markkinoilla vähittäismyyntinä, on 99,99 prosentille veneilijöistä täysin tuntematon tuote. Ja silti siltä löytyy lähes kaikki vastaavat tuotteen kuin Sikalatakin. Mutta erona on sitten taas että Rotabondin hankkiminen onnistuu vain tusinan laatikoissa.

(Veli-Matin kuva ja teksti)

Tremflex HS keittotestin jälkeen.

Tremflex HS ei ole "varsinainen" rakennusliima vaan sauma- ja liimamassa.

Rakennusliimat Rotabond ja Tremflex olivat niin lujia etteivät suostuneet luonnonmuovaavien ruuvipihtieni puristuksessa repeämään irti toisistaan. Piti turvautua isoon kiinalaiseen ruuvipuristimeen ja 24 unssin Real Timber vasaraan. Iskuvoimaa voisi verrata 4" naulan lyöntiin lankkuun ja sitten vasta rupesi tapahtumaan ja toinen puolisko lensi nurkkaan. Tuommoisilla kakspuolosille tavallisesti annettavilla napauksilla ei ollut mitään vaikutusta... Vaneri repesi liiman mukaan rakennusliimoilla liimatuista vaneripaloista 90-95 prosenttisesti.

(Veli-Matin kuva ja teksti)

Lidl epoksi (vasemmalla) ja West System (oikealla) keittotestin jälkeen.

Rotabond 2000 ja Tremflex Hs tekivät huomattavasti lujemmat liimaukset kuin West 105 ja Lidlin halpisliima! Epoksitkin tosin kestivät kaiken ja vaativat melkeinpä yhden otsasuonen katkeamisen ennen kuin suostuivat irtoamaan toisistaan.

Epoksilla liimatuista paloista vaneri repesi liiman mukaan ehkä korkeintaan 20% alalta.

(Veli-Matin kuva ja teksti)

3M5200 ja PL Concrete läpäisevät todennäköisesti myös testin, ulkomaisten lähteiden tietojen perusteella. Suomessa en vain ole vielä törmännyt näihin liimoihin.

Huomaa kuitenkin yksi tärkeä seikka!
Polyuretaanimassat eivät kestä pellavaöljyä, eivätkä muitakaan öljyjä ja liuottimia muuten kuin hetkellisesti. Älä missään tapauksessa käytä polyuretaanimassaa veneessä, jonka aiot pellavaöljykyllästää. Polyuretaanimassa tulee liukenemaan pellavaöljyyn, ja muuttuu löysäksi velliksi.




Sivun alkuun.
Takaisin pääsivulle.