Päivitetty 14.10.2008
|
Mistä tässä on kysymys?
Yhden levyn vaneriveneitä
Puolentoista levyn jollia
Vähän isompia veneitä
Erittäin pieniä veneitä
Menetelmiä ja materiaaleja
"Puusarja"
Linkkejä
Kysymyksiä ja vastauksia
|
|
Hömppälehtien haastatteluissa joka iikka kertoo "haluavansa pois oravanpyörästä ja ryhtyä rakentamaan veneitä".
Se on helppoa. Pitää vain aloittaa. Aloita nyt.
Vielä 60-luvulla veneenrakennus aloitettiin ostamalla Tekniikan Maailman kustantama, Kai Osaran kirjoittama "Vaneriveneitä rakentamaan" -kirja. Sen kirjan kun luki ja noudatti ohjeita, pääsi veneenrakennuksen ja veneilyn alkuun.
Mainitun kirjan ohjeet pätevät tänäkin päivänä jos kirjan onnistuu jostain löytämään. Täytyy vain muistaa, että kirjan kirjoittamisen aikana vanerilevyn standardikoko on ollut 50" x 50" (127 cm x 127 cm), nykyään 48" x 96" (122 cm x 244 cm). Veneiden mittoja voi joutua hieman muuttamaan nykyisille vanerilevyille sopiviksi.
Pääosa vaneriveneistä rakennetaan tänä päivänä toisin kuin muutama vuosikymmen sitten. Tähän on kaksi syytä:
Vanerivene - Se ei ole mikään Swan eikä sitä ehkä voi kutsua puuveneeksikään. Mutta se on vene, sellaisen rakentamalla pääsee veneenrakennuksen alkuun ja sellaista käyttämällä pääsee veneilyn alkuun. Maksamatta pikkuauton tai yksiön hintaa.
Vaneriveneen rakentaminen on helppoa ja vain muutamia perustyökaluja tarvitaan. Ja veneen voi rakentaa vaikka olohuoneessa.Ja ennen kaikkea: Omin käsin rakentaminen tuottaa sellaisen aikaansaamisen tyydytyksen, jota ostovene ja sen parissa puuhastelu ei voi ikimaailmassa tarjota.
Tässä muutamia helppoja vaneriveneenrakennusohjeita alkajaisiksi.
"Yhden levyn vanerivene" on nimensä mukaisesti vain yhdestä vanerilevystä tehtävä yksinkertainen vene. Sellaiset ovat helppoja, nopeita ja halpoja rakennettavia, joten veneenrakennuksen aloittaminen tällaisesta on luontevaa. Rakentamiseen kuluu aikaa muutama ilta ja rakentaa voi vaikka olohuoneessa. Toisaalta, yhden levyn veneet ovat väistämättä pieniä, yhden hengen veneitä, ja niiden käyttö rajoittuu suojaisille vesille. | |
Yksinkertainen ruuhi | |
Perusrakennusohjeita kaikkien tässä esitettyjen veneiden rakentamiseen. Julkaistu 3.8.2004 Päivitetty 15.8.2007 | |
Pikkuruinen Aurayn ruuhi | |
Ranskalaisen kalastusveneen pienoisversio. Julkaistu 3.8.2004 Päivitetty 15.6.2004 | |
Pikku-Aurayn kuvagalleria | |
Pieni sampaani | |
Pieni aasialaistyyppinen vene. Julkaistu 3.8.2004 Päivitetty 15.6.2004 | |
Pikkusampaanin kuvagalleria | |
Amazonin jokikanootti | |
Amazonjoen puunrunkokanootin vaneriversio. Julkaistu 3.8.2004 Päivitetty 15.8.2007 | |
Jokikanootin kuvagalleria | |
Amiraalin hattu | |
Juuri sitä mitä nimi sanoo. Julkaistu 3.8.2004 Päivitetty 3.8.2004 | |
"Puolentoista levyn jollat" ovat pieniä veneitä joiden rakentamiseen kuluu, taas nimen mukaisesti, puolitoista levyä vaneria. Tai toisaalta, kolmesta levystä voi valmistaa kaksi jollaa. Kaikki nämäkin ovat helppoja, nopeita ja halpoja rakennettavia. Tosin vähän vaikeampia ja kalliimpia kuin yhden levyn veneet, mutta vastaavasti käyttökelpoisempia vaikkapa isomman veneen satamajollana. | |
Portugalilaisvaikutteinen jolla | |
Teräväkeulainen jolla. Julkaistu 3.8.2004 Päivitetty 15.8.2007 | |
Portugalilaisjollan kuvagalleria | |
Pieni Aurayn ruuhi | |
Hieman suurempi pienoisversio jo edellä esitetystä ranskalaisesta kalastusveneestä. Julkaistu 3.8.2004 Päivitetty 15.6.2004 | |
Pikku-Aurayn kuvagalleria | |
Pieni Ekståck | |
Jollaksi pienennetty Henrik af Chapmanin ruuhi.
Julkaistu 3.8.2004 Päivitetty 22.6.2005 | |
Ekståckin kuvagalleria | |
Jolla | |
Vanhan jollan uudistettu versio.
Julkaistu 3.8.2004 Päivitetty 15.6.2004 | |
Tässä onkin jo sitten kyse "oikeista" veneistä. | |
Kalastusruuhi | |
Vakaa kalastusruuhi, jota voi soutaa tai ajaa pienellä perämoottorilla. Julkaistu 17.8.2006 Päivitetty 15.8.2007 | |
Kalastusruuhen kuvagalleria | |
Sarjakuvavene | |
Pieni onkivene. Julkaistu 17.8.2004 Päivitetty 15.8.2007 | |
Sarjakuvaveneen kuvagalleria | |
Dory | |
Atlantin rannikoiden kalastusvene. Julkaistu 3.8.2004 Päivitetty 15.8.2007 | |
Doryjen kuvagalleria | |
Tämän pienemmäksi venettä ei juuri voi rakentaa. | |
Walesilaistyyppinen coracle | |
Tuhansia vuosia vanhan periaatteen mukainen korivene. Julkaistu 3.9.2006 Päivitetty 20.9.2006 | |
Coraclen kuvagalleria | |
Herneenpuolikas | |
Maailman lyhyin jolla, joka näyttää jollalta, eikä laatikolta. Julkaistu 3.9.2006 Päivitetty 15.8.2007 | |
Herneenpuolikkaan kuvagalleria | |
Kolme yhdensuuntaispiirrintä | |
Palikkaleikkejä :-) Tai työkalun rakennusohjeita. Julkaistu 16.3.2007 Päivitetty 16.3.2007 | |
Vaihtoehtoja myrkkyvärille? | |
Ei taida luulo olla tässäkään tiedon väärtti. Julkaistu 5.8.2005 Päivitetty 20.9.2005 | |
Puuntaivutusta makuuhuoneessa | |
Et välttämättä tarvitse höyrytyslaatikkoa. Julkaistu 3.8.2004 Päivitetty 3.8.2004 | |
Käykö rakennusliima veneenrakennukseen? | |
Vedenpitävyyttäkin on montaa sorttia. Julkaistu 3.8.2004 Päivitetty 4.2.2004 | |
Vaneriveneen maalaus | |
Hyvä maali kestää. Julkaistu 3.8.2004 Päivitetty 27.8.2004 | |
Sulkavalaisveneen kuljetusteline | |
Halpa mutta tukeva pitkän veneen kuljetusapu. Julkaistu 3.8.2004 Päivitetty 2.1.2005 | |
Loppu | |
Vai uusi alku? Julkaistu 3.8.2004 Päivitetty 6.8.2004 | |
Ennenkuin ruvetaan rakentamaan ensimmäistäkään aitoa puuvenettä, selvitetään ensin perusteet. | |
Esipuhe | |
Mistäs tässä on kysymys? Julkaistu 26.1.2005 Päivitetty 26.1.2005 | |
Mikä on puuvene? | |
Puuveneiden luokitus. Julkaistu 26.1.2005 Päivitetty 26.1.2005 | |
Puun rakenne | |
Perustietoa siitä, mitä puu on. Julkaistu 26.1.2005 Päivitetty 26.1.2005 | |
Puun kosteuskäyttäytyminen | |
Perustietoa siitä, mitä tapahtuu, kun puu kastuu ja kuivuu. Julkaistu 26.1.2005 Päivitetty 26.1.2005 | |
Miksi puuvene vuotaa? | |
Koska siinä on reikä. Mutta miksi siinä on reikä? Julkaistu 26.1.2005 Päivitetty 26.1.2005 | |
Puuveneen pintakäsittelystä | |
Miksi puuvene pitäisi maalata? Julkaistu 26.1.2005 Päivitetty 26.1.2005 | |
Puuveneen "oikea" rakenne | |
Vähän ajattelemisen aihetta. Julkaistu 26.1.2005 Päivitetty 26.1.2005 | |
Kysymyksiä ja vastauksia | |
Tänne olen koonnut näiden sivujen sisällöstä esitettyjä kysymyksiä, ja vastauksia niihin. Julkaistu 12.1.2005 Päivitetty 8.5.2005 | |
Copyright 2002-2008 Hannu Vartiala
Suomessa on valitettavasti yleistymässä hyysäysajattelu, jonka mukaan kukaan ei ole itse vastuussa omista teoistaan.
Samaten on yleistymässä amerikkalaistyylinen ajattelutapa, jonka mukaan JOKU MUU on aina SYYLLINEN kaikkeen, ja korvausvelvollinen. Myös luonnollisiin tapahtumiin.
Mutta maailma ei oikeasti toimi niin: MINÄ en ole, enkä aio olla, vastuussa SINUN tekemisistäsi.
Jos joku rakentaa tai käyttää näissä ohjeissa kuvattuja veneitä, on hän ITSE, pelkästään ja yksin VASTUUSSA ja syyllinen kaikkeen välilttömään ja välilliseen harmiin ja vahinkoon, mitä rakentamisesta tai käytöstä seuraa tai voi seurata.
Jotta et vahingossakaan ole tietämätön mahdollisista seurauksista,
varoitan erityisesti: VENEEN RAKENTAMINEN VOI OLLA VAARALLISTA!
-Puusta saa tikkuja sormeen.
-Työkalut ovat teräviä.
-Epoksi on allergisoivaa ja tavattoman tahraavaa.
-Kaikki mahdolliset kemikaalit ovat tavalla tai toisella haitallisia.
-Lasikuidut pistelevät sormeen ja käyvät henkeen.
-Mikä tahansa muukin voi olla vaarallista.
ÄLÄ SIIS RAKENNA VENETTÄ, ellet osaa käyttää tarvittavia työkaluja ja
kemikaaleja eikä sinulla ole tarpeellisia suojaimia!
Ja jos rakennat sisällä, suojaa huonekalut ja lattia. Haukut saat joka
tapauksessa, mutta siivoaminen on helpompaa.
Ja vielä erityisemmin varoitan: VENEEN KÄYTTÄMINEN VOI OLLA VAARALLISTA!
-Vene voi kaatua.
-Veneestä voi pudota.
-Veneellä voi ajaa karille.
-Kengät voivat kastua.
-Vene voi täyttyä vedellä.
-Vene voi upota.
-Toinen vene voi törmätä.
-Vene voi ajautua kauas.
-Veneellä voi eksyä.
-Soutaessa voi saada rakkoja käsiin ja peppuun.
-Jos veneestä joutuu veteen, voi kylmettyä tai hukkua.
-Suomen vesillä tappajahaihin ei tarvinne varautua, mutta muuten voi lisäksi
tapahtua mitä tahansa muuta.
ÄLÄ SIIS MISSÄÄN TAPAUKSESSA KÄYTÄ VENETTÄ, ellet tunne ja noudata meriteiden sääntöjä, ellet osaa käyttää venettä, ellet osaa ottaa säätä huomioon, ellet osaa uida, ellet käytä pelastusliivejä, ellet tunne vesiä joilla liikut, ellet ole riittävän valvonnan alaisena, ellet käytä tilanteenmukaista vaatetusta, ellet ole selvin päin, ellet ymmärrä mitä olet tekemässä ja ellet ole ottanut kaikkea muuta mahdollista ja mahdotonta huomioon!
Olet itse vastuussa!