Veneitä rakentamaan!

Ei veneenrakennus ole rakettitiedettä!
Ainakaan tällainen veneenrakennus.

Päivitetty 14.10.2008

Uusimmat päivitykset










Mistä tässä on kysymys?

Yhden levyn vaneriveneitä

Puolentoista levyn jollia

Vähän isompia veneitä

Erittäin pieniä veneitä

Menetelmiä ja materiaaleja

"Puusarja"

Linkkejä

Kysymyksiä ja vastauksia










Mistä tässä on kysymys?

Hömppälehtien haastatteluissa joka iikka kertoo "haluavansa pois oravanpyörästä ja ryhtyä rakentamaan veneitä".

Se on helppoa. Pitää vain aloittaa. Aloita nyt.

Vielä 60-luvulla veneenrakennus aloitettiin ostamalla Tekniikan Maailman kustantama, Kai Osaran kirjoittama "Vaneriveneitä rakentamaan" -kirja. Sen kirjan kun luki ja noudatti ohjeita, pääsi veneenrakennuksen ja veneilyn alkuun.

Mainitun kirjan ohjeet pätevät tänäkin päivänä jos kirjan onnistuu jostain löytämään. Täytyy vain muistaa, että kirjan kirjoittamisen aikana vanerilevyn standardikoko on ollut 50" x 50" (127 cm x 127 cm), nykyään 48" x 96" (122 cm x 244 cm). Veneiden mittoja voi joutua hieman muuttamaan nykyisille vanerilevyille sopiviksi.

Pääosa vaneriveneistä rakennetaan tänä päivänä toisin kuin muutama vuosikymmen sitten. Tähän on kaksi syytä:

Vanerivene - Se ei ole mikään Swan eikä sitä ehkä voi kutsua puuveneeksikään. Mutta se on vene, sellaisen rakentamalla pääsee veneenrakennuksen alkuun ja sellaista käyttämällä pääsee veneilyn alkuun. Maksamatta pikkuauton tai yksiön hintaa.

Vaneriveneen rakentaminen on helppoa ja vain muutamia perustyökaluja tarvitaan. Ja veneen voi rakentaa vaikka olohuoneessa.

Ja ennen kaikkea: Omin käsin rakentaminen tuottaa sellaisen aikaansaamisen tyydytyksen, jota ostovene ja sen parissa puuhastelu ei voi ikimaailmassa tarjota.

Tässä muutamia helppoja vaneriveneenrakennusohjeita alkajaisiksi.



Sivun alkuun.


Yhden levyn vaneriveneitä

"Yhden levyn vanerivene" on nimensä mukaisesti vain yhdestä vanerilevystä tehtävä yksinkertainen vene. Sellaiset ovat helppoja, nopeita ja halpoja rakennettavia, joten veneenrakennuksen aloittaminen tällaisesta on luontevaa. Rakentamiseen kuluu aikaa muutama ilta ja rakentaa voi vaikka olohuoneessa. Toisaalta, yhden levyn veneet ovat väistämättä pieniä, yhden hengen veneitä, ja niiden käyttö rajoittuu suojaisille vesille.

Yksinkertainen ruuhi
Perusrakennusohjeita kaikkien tässä
esitettyjen veneiden rakentamiseen.

Julkaistu 3.8.2004
Päivitetty 15.8.2007
Pikkuruinen Aurayn ruuhi
Ranskalaisen kalastusveneen pienoisversio.
Julkaistu 3.8.2004
Päivitetty 15.6.2004
Pikku-Aurayn kuvagalleria
Pieni sampaani
Pieni aasialaistyyppinen vene.
Julkaistu 3.8.2004
Päivitetty 15.6.2004
Pikkusampaanin kuvagalleria
Amazonin jokikanootti
Amazonjoen puunrunkokanootin vaneriversio.
Julkaistu 3.8.2004
Päivitetty 15.8.2007
Jokikanootin kuvagalleria
Amiraalin hattu
Juuri sitä mitä nimi sanoo.
Julkaistu 3.8.2004
Päivitetty 3.8.2004


Sivun alkuun.


Puolentoista levyn jollia

"Puolentoista levyn jollat" ovat pieniä veneitä joiden rakentamiseen kuluu, taas nimen mukaisesti, puolitoista levyä vaneria. Tai toisaalta, kolmesta levystä voi valmistaa kaksi jollaa. Kaikki nämäkin ovat helppoja, nopeita ja halpoja rakennettavia. Tosin vähän vaikeampia ja kalliimpia kuin yhden levyn veneet, mutta vastaavasti käyttökelpoisempia vaikkapa isomman veneen satamajollana.

Portugalilaisvaikutteinen jolla
Teräväkeulainen jolla.
Julkaistu 3.8.2004
Päivitetty 15.8.2007
Portugalilaisjollan kuvagalleria
Pieni Aurayn ruuhi
Hieman suurempi pienoisversio
jo edellä esitetystä ranskalaisesta kalastusveneestä.

Julkaistu 3.8.2004
Päivitetty 15.6.2004
Pikku-Aurayn kuvagalleria
Pieni Ekståck
Jollaksi pienennetty Henrik af Chapmanin ruuhi.
Julkaistu 3.8.2004
Päivitetty 22.6.2005
Ekståckin kuvagalleria
Jolla
Vanhan jollan uudistettu versio.
Julkaistu 3.8.2004
Päivitetty 15.6.2004


Sivun alkuun.


Vähän isompia veneitä

Tässä onkin jo sitten kyse "oikeista" veneistä.

Kalastusruuhi
Vakaa kalastusruuhi, jota voi soutaa tai
ajaa pienellä perämoottorilla.

Julkaistu 17.8.2006
Päivitetty 15.8.2007
Kalastusruuhen kuvagalleria
Sarjakuvavene
Pieni onkivene.
Julkaistu 17.8.2004
Päivitetty 15.8.2007
Sarjakuvaveneen kuvagalleria
Dory
Atlantin rannikoiden kalastusvene.
Julkaistu 3.8.2004
Päivitetty 15.8.2007
Doryjen kuvagalleria


Sivun alkuun.


Erittäin pieniä veneitä

Tämän pienemmäksi venettä ei juuri voi rakentaa.

Walesilaistyyppinen coracle
Tuhansia vuosia vanhan periaatteen
mukainen korivene.

Julkaistu 3.9.2006
Päivitetty 20.9.2006
Coraclen kuvagalleria
Herneenpuolikas
Maailman lyhyin jolla, joka näyttää jollalta,
eikä laatikolta.

Julkaistu 3.9.2006
Päivitetty 15.8.2007
Herneenpuolikkaan kuvagalleria


Sivun alkuun.


Menetelmiä ja materiaaleja

Kolme yhdensuuntaispiirrintä
Palikkaleikkejä :-) Tai työkalun rakennusohjeita.
Julkaistu 16.3.2007
Päivitetty 16.3.2007
Vaihtoehtoja myrkkyvärille?
Ei taida luulo olla tässäkään tiedon väärtti.
Julkaistu 5.8.2005
Päivitetty 20.9.2005
Puuntaivutusta makuuhuoneessa
Et välttämättä tarvitse höyrytyslaatikkoa.
Julkaistu 3.8.2004
Päivitetty 3.8.2004
Käykö rakennusliima veneenrakennukseen?
Vedenpitävyyttäkin on montaa sorttia.
Julkaistu 3.8.2004
Päivitetty 4.2.2004
Vaneriveneen maalaus
Hyvä maali kestää.
Julkaistu 3.8.2004
Päivitetty 27.8.2004
Sulkavalaisveneen kuljetusteline
Halpa mutta tukeva pitkän veneen kuljetusapu.
Julkaistu 3.8.2004
Päivitetty 2.1.2005
Loppu
Vai uusi alku?
Julkaistu 3.8.2004
Päivitetty 6.8.2004


Sivun alkuun.


"Puusarja"

Ennenkuin ruvetaan rakentamaan ensimmäistäkään aitoa puuvenettä, selvitetään ensin perusteet.

Esipuhe
Mistäs tässä on kysymys?
Julkaistu 26.1.2005
Päivitetty 26.1.2005
Mikä on puuvene?
Puuveneiden luokitus.
Julkaistu 26.1.2005
Päivitetty 26.1.2005
Puun rakenne
Perustietoa siitä, mitä puu on.
Julkaistu 26.1.2005
Päivitetty 26.1.2005
Puun kosteuskäyttäytyminen
Perustietoa siitä, mitä tapahtuu,
kun puu kastuu ja kuivuu.

Julkaistu 26.1.2005
Päivitetty 26.1.2005
Miksi puuvene vuotaa?
Koska siinä on reikä.
Mutta miksi siinä on reikä?

Julkaistu 26.1.2005
Päivitetty 26.1.2005
Puuveneen pintakäsittelystä
Miksi puuvene pitäisi maalata?
Julkaistu 26.1.2005
Päivitetty 26.1.2005
Puuveneen "oikea" rakenne
Vähän ajattelemisen aihetta.
Julkaistu 26.1.2005
Päivitetty 26.1.2005


Sivun alkuun.


Linkkejä



Sivun alkuun.


Kysymyksiä ja vastauksia

Kysymyksiä ja vastauksia
Tänne olen koonnut näiden sivujen sisällöstä
esitettyjä kysymyksiä, ja vastauksia niihin.

Julkaistu 12.1.2005
Päivitetty 8.5.2005


Sivun alkuun.


Copyright 2002-2008 Hannu Vartiala




VAROITUS!

Suomessa on valitettavasti yleistymässä hyysäysajattelu, jonka mukaan kukaan ei ole itse vastuussa omista teoistaan.

Samaten on yleistymässä amerikkalaistyylinen ajattelutapa, jonka mukaan JOKU MUU on aina SYYLLINEN kaikkeen, ja korvausvelvollinen. Myös luonnollisiin tapahtumiin.

Mutta maailma ei oikeasti toimi niin: MINÄ en ole, enkä aio olla, vastuussa SINUN tekemisistäsi.

Jos joku rakentaa tai käyttää näissä ohjeissa kuvattuja veneitä, on hän ITSE, pelkästään ja yksin VASTUUSSA ja syyllinen kaikkeen välilttömään ja välilliseen harmiin ja vahinkoon, mitä rakentamisesta tai käytöstä seuraa tai voi seurata.

Jotta et vahingossakaan ole tietämätön mahdollisista seurauksista, varoitan erityisesti: VENEEN RAKENTAMINEN VOI OLLA VAARALLISTA!
-Puusta saa tikkuja sormeen.
-Työkalut ovat teräviä.
-Epoksi on allergisoivaa ja tavattoman tahraavaa.
-Kaikki mahdolliset kemikaalit ovat tavalla tai toisella haitallisia.
-Lasikuidut pistelevät sormeen ja käyvät henkeen.
-Mikä tahansa muukin voi olla vaarallista.

ÄLÄ SIIS RAKENNA VENETTÄ, ellet osaa käyttää tarvittavia työkaluja ja kemikaaleja eikä sinulla ole tarpeellisia suojaimia!
Ja jos rakennat sisällä, suojaa huonekalut ja lattia. Haukut saat joka tapauksessa, mutta siivoaminen on helpompaa.

Ja vielä erityisemmin varoitan: VENEEN KÄYTTÄMINEN VOI OLLA VAARALLISTA!
-Vene voi kaatua.
-Veneestä voi pudota.
-Veneellä voi ajaa karille.
-Kengät voivat kastua.
-Vene voi täyttyä vedellä.
-Vene voi upota.
-Toinen vene voi törmätä.
-Vene voi ajautua kauas.
-Veneellä voi eksyä.
-Soutaessa voi saada rakkoja käsiin ja peppuun.
-Jos veneestä joutuu veteen, voi kylmettyä tai hukkua.
-Suomen vesillä tappajahaihin ei tarvinne varautua, mutta muuten voi lisäksi tapahtua mitä tahansa muuta.

ÄLÄ SIIS MISSÄÄN TAPAUKSESSA KÄYTÄ VENETTÄ, ellet tunne ja noudata meriteiden sääntöjä, ellet osaa käyttää venettä, ellet osaa ottaa säätä huomioon, ellet osaa uida, ellet käytä pelastusliivejä, ellet tunne vesiä joilla liikut, ellet ole riittävän valvonnan alaisena, ellet käytä tilanteenmukaista vaatetusta, ellet ole selvin päin, ellet ymmärrä mitä olet tekemässä ja ellet ole ottanut kaikkea muuta mahdollista ja mahdotonta huomioon!

Olet itse vastuussa!