Pieni sampaani


Sampaani on veneenä tyypillinen Kaakkois-Aasialle, jossa monia näennäisesti erilaisia veneitä monessa maassa kutsutaan samalla yleisnimellä.

"Sampan" tarkoittaa kirjaimellisesti "kolme lautaa". Tämä selittää saman nimen alla esiintyvät erilaiset venetyypit. Veneitä, jotka ainakin alunperin on tehty vain kolmesta laudasta. Näinollen monien länsimaisten venetyyppien kutsuminen sampaaniksi ei olisi mitenkään virheellistä.

Tässä esitettävä yhden vanerilevyn sampaani noudattelee Vietnamin kanavilla käytetyn kuormaveneen linjoja. Sen kyljissä esiintyy monille sampaaneille tyypillinen kiinnostava kovera linjaus. Tässä tapauksessa koveruus helpottaa veneen osien asettelua vanerilevylle, kuten allaolevasta piirroksesta ilmenee: Pohjan kovera muoto ja sivun alalaidan kupera muoto kohtaavat.

Voisi tuskin kuvitella yksinkertaisempaa venettä, joka kuitenkin on vakaa ja kantava. Kokoonsa nähden, siis. Tämä sampaani on 2.2 m pitkä ja metrin levyinen. Leveys riittää juuri ja juuri soutukäyttöön. Laitaa myöten upotettuna sampaanin kantavuus on noin 360 kg, varalaita yhden hengen kuormalla noin 20 cm.

Koska vene muodostuu vain kolmesta osasta, vanerin leikkauskuvio on hyvin yksinkertainen. Levyn keskustasta, päästä päähän, tulee pohja. Sivut tehdään jälleen kahdesta palasta. Sivujen ja pohjan ulkopuolelle jäävät pikkupalat käytetään sivujen jatkoksissa ja kulmien vahvistuskappaleina. Hukkaan vanerilevystä menee oikeastaan vain sahanpuru.

Voisi kysyä "miksei sivuja tehdä yhtenä kappaleena, eikö se olisi paljon yksinkertaisempaa?" Kyllä, olisihan se yksinkertaisempaa. Mutta se myös rajoittaisi pohjan leveyden plus sivujen korkeuden vanerilevyn leveyteen, 122 senttiin. Hyvä jako olisi tällöin: pohjan leveys 72 cm, sivujen korkeus 25 cm. Tekemällä sivut kahdesta kappaleesta saadaan pohjan leveydeksi 76 cm, sivujen korkeudeksi 33 cm, yhteensä 142 cm. Eli paljon isompi vene. Mielestäni on pienempi paha tehdä kaksi puskuliitosta kuin liian pieni vene.

Rakentaminen on yksinkertaista ja suoraviivaista.

Piirrä vanerilevylle suorat, jotka jakavat levyn kahdeksaan yhtäsuureen neliöön, jokainen mitoiltaan 61 x 61 cm. Mittaa ja merkitse pisteet A, B, C, D, E ja F levylle ylläolevan piirustuksen mittojen mukaisesti.

Lyö pienet naulat pisteisiin A ja B. Aseta ohut, taipuisa rima naulojen yläpuolelle. Vedä riman keskikohtaa itseäsi kohti kunnes riman reuna saavuttaa pisteen C. Piirrä käyrä A-C-B riman reunan mukaisesti.

Lyö naula pisteeseen D. Taivuta rima pisteissä D ja B olevien naulojen väliin siten, että se ylittää vanerilevyn reunan kohtisuoraan pisteessä F. Piirrä käyrä D-B-F, taas riman reunaa pitkin.

Merkkaa 10 cm leveät vahvikekappaleet vanerilevyn keskiviivalle (vaaleansiniset alueet ylläolevassa piirroksessa).

Toista "rimatemppu" käyrälle D-A-E.

Ja toista koko käyrien piirtely A:sta F:ään vanerilevyn toisella laidalla.

Tässä kaikki suorat ja käyrät piirrettyinä vanerilevylle.

Osat irtisahattuina.

Ja järjestettyinä "litistetyn veneen muotoon".

Ja koottuna veneeksi.

Sivut on ensin koottu liimalla ja tukipaloilla, sitten sivut ja pohja kakkoskakkospalikoilla, kipsilevyruuveilla ja liimalla. Sivujen ylälaitojen välinen sisämitta on 98 cm veneen keskellä.

Partaat ja keulan ja perän vahvikerimat ovat 21 x 21 mm mäntyrimaa. Kulmatuet ylijääneistä vaneripaloista on liimattu suoraan rimojen päälle.

Vene maalattuna, valmiina neitsytmatkalle.

Mutta mikä pidättelee liikkeellelähtöä?

:-) Onnistuinko huijaamaan tähä asti?
Kyseessä ei ole täysikokoinen vene, vaan yhden suhde kahteen pienoismalli.

Mutta ei työmäärän vähentämiseksi. Tällaisen pienoismallin tekemiseen menee yhtä paljon työtä kuin oikeankokoisen veneen. Pienoismalli vain on helpompi varastoida ;-)




Sivun alkuun.
Takaisin pääsivulle.