Vaneriveneen pintakäsittelystä väitellään, samoin kuin siitä, onko koivuvaneri kelvollista veneenrakennusmateriaaliksi. Tässä joukko kokemusperäisiä huomioita pintakäsittelyn, materiaalien ja vähän muunkin tiimoilta.
Rakensin tämän veneen 1990-luvun alussa Tekniikan Maailman kustantaman, Kai Osaran kirjoittaman, vuonna 1955 (!) painetun "Vaneriveneitä rakentamaan" -kirjan ohjeen 2. "Soutuvene" perusteella.
Materiaalina oli 4 mm koivuvaneri mäntykaarilla ja -pitkittäisrimoilla. Penkit ja perälauta 12 mm koivuvaneria, perälauta laminoitu kahdesta levykerroksesta.
Maalausohjeet selvitin aikanaan Teknoksen teknisestä neuvonnasta. Ohje oli: pohjamaaliksi kaksi kerrosta epoksipohjamaalia, pintaan kaksi kerrosta polyuretaania vedenpäällisiin osiin, epoksimaalia vedenalaisiin osiin. Koska kyse oli soutuveneestä, jota säilytetään poissa vedestä, polyuretaani soveltui myös pohjaan.
Maalien numerointi on muuttunut noista ajoista, tänä päivänä
Teknoksen suosittelemat maalityypit ovat:
pohjamaaliksi 2 x Inerta Primer 5
vedenalaisiin osiin 1 x Inerta 50 epoksipintamaali
vedenpäällisiin osiin 2 x Teknodur 190.
![]() |
Huomio 1: Hyvä maali on kaikki kaikessa. |
![]() |
Vaneripinnoilla maalipintaa voisi kutsua melkeinpä täydelliseksi. Puuosissa maali sensijaan on lohkeillut. Ilmeisesti kosteutta on päässyt puuhun, puu on laajentunut, maali lohkeillut, lisää kosteutta päässyt puuhun... |
![]() |
Eikä tätä venettä hellitty liialla suojaamisella. Olin kai liian laiska tekemään asianmukaisia pesu- ja suojaustemppuja syksyllä. Käänsin vain veneen ylösalaisin kahden halon päälle. |
![]() |
Ja kun lumi veneen päältä suli, takaisin oikein päin ja vesille. |
![]() |
Huomio 2: Lakkaus = paljon huoltotyötä. Ja nyt ne taas näyttävät aivan karmeilta. Lakatut pinnat pysyivät suhteellisen siisteinä vain noin kolme vuotta. |
![]() |
Huomionarvoisaa ja ehkä yllättävääkin on, että vaikka lakkapinta on vanerin päältä käytännössä hävinnyt, ei penkeissä ole lahoa, ei edes hometta. |
![]() |
Huomio 4: 4 mm vaneri on tarpeeksi vahvaa tämänkokoiseen veneeseen. Tämä on huonokuntoisin vaneripinta, jonka veneen pohjasta löysin. Ei kovin huonokuntoinen, ei missään tapauksessa mitään "kukkamultaa". Ja venettä on sentään ajettu 7.5 heppaisella Mercuryllä sekä merellä että sisävesillä. Pohjalevy on välillä "lepattanut" kokolailla kaarien välissä, mutta kestänyt ongelmitta. |
![]() |
Huomio 5: Pienistä vedenvirtausreijistä ei ole mitään hyötyä. |
![]() |
Vertaa kuivan koivunlehden kokoa virtausreikien kokoon. Arvaa, tukkiiko lehti virtausreijän. Ja arvaa, onko lehtiä luonnossa enemmän kuin yksi. |
![]() |
Vasta tämänkokoiset reijät alkavat käytännössäkin toimia vedenvirtausreikinä. Reijät on tehty 64 mm reikäporalla. |