Sulkavalaisveneen kuljetusteline




Takaisin pääsivulle.

Nykyautojen katot ovat yleensä hyvin kaarevia ja etu- ja takaikkunat viistoja. Tämä johtaa siihen, että kattotelineen tangot pitää kiinnittää hyvin lähelle toisiaan.

Kuljetettaessa jotain pitkää auton katolla tuntuisi turvalliselta, että sen "jonkin" pituus ei olisi ainakaan enempää, kuin noin kolme kertaa kattotelineen tankojen välimatka. Eikä sen "jonkin" leveys saisi ylittää kattotelineen leveyttä.

Autossani kattotelineet saa kiinnitettyä noin 90 cm päähän toisistaan ja niiden leveys on samaten noin 90 cm. Rohkenisin näinollen turvallisin mielin kuljettaa ehkä noin 270 x 90 cm suuruista esinettä.

Mutta entäpä, jos haluaisinkin kuljettaa Sulkavalaisvenettä, joka on 645 cm pitkä ja 110 cm leveä?

Hanki peräkärry!
Vaan kun en ole ammattiautoilija, peräkärryn veto on aina ylimääräinen huolenaihe. Samoin sen säilyttäminen. Puhumattakaan hinnasta.

Yksinkertainen ja halpa ratkaisu sensijaan on "kattotelineen laajennus".

Ja hei, tämähän ei sitten ole minun keksintöni, näitähän on rakennettu paljonkin. Ohjeita vain ei liene pahemmin julkaistu.

Ensinnä, rakenna 100 x 20 mm laudasta kehikko, joka kasvattaa kattotelineesi vastaamaan veneesi mittoja. Karkeasti ottaen kyseessä on "neljästä laudasta naulattu suorakulmio". Pitkittäiset laudat asettavat kattotelineen tankojen välisen etäisyyden aina samaksi ja tukevat poikittaisia lautoja. Poikittaiset laudat puolestaan makaavat kattotelineen tankojen päällä. Vene puolestaan makaa näiden poikittaisten lautojen päällä. Kun kokoat kehikon, jätä poikittaisiin lautoihin reilusti varaa molemmin puolin veneen leveyttä. Lähtökohta poikittaisten lautojen pituudelle voisi olla veneen suurin leveys + 50 cm. Ylijäämä sahataan pois, kunhan vene on sovitettu valmiille telineelle.

Lautakehys pysyy paikallaan kattotelineen päällä poikittaisten lautojen päiden alapuolelle naulatuilla U:n muotoiseksi sahatuilla laudankappaleilla. Näiden tulee sopia täsmälleen kattotelineen poikittaistukien päihin, ja ne pitää liimata ja naulata pitävästi poikittaislautojen alapintaan.

Venettä kehikon päällä pitelevät poikittaislautojen yläpintaan kiinnitetyt kakkos-kakkosen pätkät. Näiden pitää olla tiukasti veneen kyljissä kiinni, joten älä kiinnitä niitä sattumanvaraisesti. Kiinnitä ne vasta, kun sekä kehys että vene sen päällä ovat ensimmäistä kertaa auton katolla.

Veneen takapään tuki tehdään auton vetokoukkuun kiinnitettävästä polkupyörätelineestä. Poista telineestä pyöränkiinnityssarvet. Hanki rautakaupasta putkea, joka sopii juuri pyörätelineen sarvien päälle. Tällä putkella pyörätelineen sarvet jatketaan ylöspäin, veneen perää tukemaan. Läpipulttaa jatkoputket tukevasti pyörätelineen sarviin.

Tässä käyttämäni pyöräteline on Bilteman malli 34-299, joka on sangen tukeva ja johon täsmällisesti sopivaa nelikulmaista huonekaluputkea sai rautakaupasta metritavarana. Teline maksoi (vuonna 2003) alle 10 euroa.

Poraa jatkoputkiin esim. 7 mm reikiä 2-3 cm välein. Runsas reikämäärä mahdollistaa erilaiset veneen korkeusasetukset ja erilaisten veneiden kuljetuksen. Yhdelle ainoalle veneelle riittää kaksi reikää kummassakin putkessa. Mutta missä kohdassa?

Voit tietysti ensin sovittaa veneen telineelle, merkata poikkituen korkeuden ja sitten porata vain tarpeelliset reijät. Mutta silloin joudut joko poraamaan paikallaanolevaan telineeseen, joka notkuu - hankalaa. Tai nostamaan veneen pois katolta yhden ylimääräisen kerran - sitä et halua tehdä, usko pois. Poraa mielummin ylimääräisiä reikiä.

Maalaa teline.

Nosta lautakehys kattotelineelle, kiinnitä jatkettu pyöräteline vetokoukkuun ja nosta vene koko komeuden päälle. Sovita poikittainen lauta veneen perän alle, pyörätelineen jatkoputkien välille. Laudan pitäisi ulottua noin 10 cm veneen laidan kummallekin puolelle. Huomaa taakkahihnojen luistamisen estävät kolot laudan alalaidassa.

Kiinnitä lauta pyörätelineen putkiin neljällä 6 mm pultilla ja siipimuttereilla. Siipimuttereilla siksi, että laudan joutuu irrottamaan aina, kun haluaa irrottaa pyörätelineen.

Kun ostat siipimuttereita ja pultteja, osta samalla muutama ylimääräinen, ja pidä ne autossa mukana. Niitä hukkuu aina muutama.

Noin kaksi kertaa auton korkeuden mittainen kakkosnelosen pätkä on korvaamaton apu veneen katolle nostamisessa ja sieltä pois laskemisessa. Kakkosnelonen toimii "liukuna" ja suojaa venettä ja autoa mahdollisilta "lipsahduksilta". Ennen kuin opin käyttämään kakkosnelosliukua, oma "lipsahdukseni" tuotti vain 5 x 5 cm reijän veneen pohjaan ja autoon vinon sivupeilin. Ikävä oppia kaikki.

Kakkosnelosliuku kannattaa kuljettaa airojen mukana veneen alle kattotelineelle sidottuna. Tarvitset sitä yhtälailla siellä matkan toisessa päässä.

Tämä voi näyttää hirveältä, mutta on itse asiassa sangen tasapainoisen tuntuinen ajettaessa. Tällä kombinaatiolla on takanaan 1600 km taitettua taivalta ilman ongelmia.

Huomaa tukevat taakkahihnakinnitykset kaikissa mahdollisissa kiinnityspisteissä.

Ja muista tarkistaa, ettet ylitä suurimpia autollesi sallittuja pituuksia, leveyksiä, ylityksiä etkä kattopainoja.




Sivun alkuun.
Takaisin pääsivulle.